25 maj 2010, Första spåret

Igår var vi upp till klubben för kvällspromenaden. Det var full aktivitet där med agility, träning och lydnadskurs. Jag hade tänkt att Zeke skull få prova på att spåra för första gången.  Jag lämnade honom i bilen och gick upp i skogen och lade ut två korta spår.  Toarulle med korv låg som slut.
Spåren fick ligga ca 30-40 min medan jag och Zeke studerade de som körde agility. Zeke ville också för tunneln är så kul.  Den springer han fram och tillbaka många gånger.  Jag passade på att träna lite kontakt och det lyckades faktiskt några gånger.  När han väl tar ögonkontakt så är det stor belöning.  Det behöver vi träna mer på.  Alla andra hundar som finns är ju så roliga. Potentiella lekkamrater........

Jag fick sällskap ut i skogen av Inger som skulle lägga ett spår till sin briard, Myra.
När Zeke kom till  första spåret så gick nosen på honom. Han dutta upp och ner med huvudet och liksom smög fram. Bitvis gick han ut i kopplets längd men oftast höll han sig ganska nära mig. Det här var konstigt. Men vi kom fram till slutet och korven var ju inte så dumt.

Andra spåret blev lite bättre men det var fortfarande väldigt konstigt. Då och då kom han tillbaka till mig och satte sig mellan mina ben som för att "fundera". Sedan gick det framåt igen.  Det tog sin lilla tid men han kom fram till slutet där korven var. Efter det gick vi ut på stigen för att leta reda på "busen i skogen", dvs Inger som hade lagt färdigt sitt spår. De där busarna i skogen är väldigt trevliga, tyckte Zeke, för då får man godis och klappar.

Efter det hade jag en väldigt trött liten pudelvalp som somnade tvärt inne i stugan mitt på golvet. Där låg han och orkade knappt lyfta huvudet när det kom in folk. Men det varade inte så länge för det var dags för fika för agilitymänniskorna.

Trodde det skulle bli en lugn kväll hemma men en hund repar sig väldigt fort. Det blev pudelrace på kvällen som vanligt. En vända ute  på gräsmattan, fullt ös genom vardagsrummet och hallen och en tvärvändning vid entredörren för samma väg tillbaka. Detta upprepas ett antal gånger.  Så ser Zekes kvällsritual ut just nu i alla fall.

Nedan ett kort som Inger tog på oss i andra spåret.

Kommentarer
Anette och Olle säger:

Olle här: Oh vad du hade roligt Zeke! Min matte och husse var tvungen att gå på ett möte så jag hade det tråkigt hemma istället. Hoppas vi kan träffas snart och spåra tillsammans.

2010-05-25 | 07:43:32
Bloggadress: http://ollepojken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback