17 april, 2012, Börjat kurs

Påsken i Jönköping blev ju kall och kladdig. På lördagsmorgonen hade vi 4 cm snö som låg kvär ända till lunchtid. Men på söndagen, då vi skulle åka hem, blev det jättefint väder.  Zeke och jag passade på att träna en del på förmiddagen. Det gick faktiskt väldigt bra.  Han är fortfarande lite ofokuserad på mig, det fanns ju fåglar som måste kollas in, bilar som lät och människor som gick förbi.

Allt blött som trillat ner under påsken resulterade i att husvagnen behöver en storrengöring. På plussidan är dock att vi kan ha den hemma nu då vi grävde ut för bilparkeringen. Men då tycker man också att det är ingen brådska med städningen eftersom den ändå står där. Förut stod den på gatan och då hade man lite mer bråttom att få iväg den till uppställningsplatsen.  Blir ett projekt till helgen.

I måndags började agilitykursen. Hundarna var med och efter inskrivning och lite info gick vi en promenad med alla hundarna.  Det sniffades och kollades in men efter vi vänt och var på väg tillbaks till stugan så hade det lugnat ner sig.  Vi är sex stycken varav en tik bara.  De flesta hundarna var kring 2 år.  Nästa gång skall vi börja ute med hinder.  Kommer att vara 2 personer per hund så det blir en medhjälpare och 3 hundar ute samtidigt. Nu under inlärning skall ju hunden komma på själv mer vad den skall göra. Zeke och jag skall träna nedfarter och kontaktfält har jag bestämt.  Tror han kommer att bli snabb nämligen.

I tisdags var första gången ute på Rallyn.  Det var kallt. Strax innan hade det haglat.  Men vi körde på och det gick bra för att vara första gången.  Zeke fick dock vara hemma med Jessi då det vara alldeles för kallt att få vänta emellan momenten.

Det är bra att hålla kurser för då måste jag putsa upp själva inlärningen av olika saker.  Hur gjorde jag första gången hunden skulle vara framför mig?  Hur lärde jag in bakdelskontroll? Hur gjorde jag allra första gången hunden skulle upp på pallen med frambenen? Man glömmer fort den första fasen.

Jag cyklade upp till klubben men åkte bil hem med Inger och Svenne.  Ville inte cykla när det var mörkt för vi höll på lite längre än jag räknade med.  Tänkte på vargen som hade sprungit vid golfbanan (som jag cyklade bredvid). Den hade nog tyckt det var gott med gammal välhängd tant till kvällsmat. Hahaha........

Imorgon är det Rallyträning.  Förra gången var vi 2 st, får se hur många vi blir ikväll.  Måste också ha hem cykeln så jag får se till att det blir lite tidigare än igår.


Kommentarer
Anette och Olle säger:

Vad roligt med agility. Jag skulle också vilja hålla på med det.

Såg du vargen när den sprang på golfbanan? Lite läskigt att de är så nära klubben!

2012-04-18 | 17:45:30
Bloggadress: http://ollepojken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback