16 november, 2013 Tävlat i Fagersta Fortsättningsklass

Fortsättningsklass i Rallylydnad inomhus 1:a gången. Nervös är bara förnamnet.  Jag skulle inte tävla förrän sen eftermiddag men jag har fått SMS hur det gått för resten av gänget från Sura, bl a Olle och Anette. Sussie tävlade med Freja för första gången och det gick jättebra. Hon orkade en hel bana och klarade sig godkänd.  Mari och Azlan fick hela 96 poäng, de har kämpat så det var välförtjänt. Olle och Anette fick 87 poäng, Hurra!  Olle fick 3 minus och matte fick 10 minus. Hundarna gör ju som de blir ombedda att göra, så är det. Anette blandade ihop en fortsättningskylt med en nybörjarskylt.
 
Jag kom så jag var med i slutet på prisutdelningen sedan blev det banvandring på en gång för första gruppen i fortsättningsklassen (jag var i andra). Jag stod och tittade och tänkte att det kan bli svårt med allt spring på slutet och sitt skyltar.  Gick en sväng med Zeke så han fick lukta av allt och satte honom i bilen sedan för att titta på Sussie och Brage.  Brage var jättehungrig och naturligtvis bestod 8:ans frestelse av mat (kattmat med rensmak.....).  Doften lade sig vid skylten efter 8:ans frestelse och det märktes på Brage.  Då fanns inte matte när doften kom.  Sussie fick kämpa ett bra tag för att han skulle lyssna och det blev mycket avdrag. 
 
Så blev det min tur att gå banvandring.  Kändes ganska bra för det var flyt i banan. Gick den 3 gånger helt.  Hämtade Zeke och gick en liten sväng till och stod ute o väntade.  Han drack lite vatten.  Tränade på några "front" och stå övningar.
 
Vi blev inkallade för uppvärmning och det kändes bra.  Så var det vår tur.  Kopplade loss och Zeke var med jättebra. Första skylten var en snurr och där satte han sig innan snurren.  Efteråt förstår jag att det var min vänsterhand som åkte upp istället för visa runt.  Mina händer som viftar!  Sedan gick det bra, några nos och lite sen ibland. 8:an gick bra men sen kom vi till nästa skylt där själva doften låg.  Zeke drog in doften och vände om, men jag harklade mig lite högt och han kom tillbaka. Jag blev så glad. Tappade lite fokus och då var det kört för Zeke skulle sitta och stå och jag skulle sedan gå runt.  Zeke ville inte stå. Vi kämpade på och nästa gäng med skyltar gick bra ända till näst sista skylten som var sitt, stå.  Samma sak, Zeke vill inte stå.  Sista skylten är en sitt, front, hö ingång och sitt. Alla front skyltar har ju varit problem för oss men vi har tränat med mycket belöning när som helst i själva momentet och det har gett utdelning. Vi klarade den skylten galant och jag var så lycklig.  Hur många poäng?  Det blev 60 st kvar.  10- i snurren (mitt fel) och 2st 10- för stå skyltarna och sedan lite nos och lite sen.  Men domaren tyckte det var bra flyt och fart i vår tävling förutom ståendena. Men det blir till att träna, lyckades jag med front skyltarna så löser vi det här med stå också.  Jag är gladast över att Zeke tyckte det var kul, att vi nästan hade vår lilla bubbla och att jag, när jag väl kom in på plan, lyckades ha kul och bli lugn och ha en mjuk röst till Zeke.
 
Nu hoppas jag att vi kommer med i december i Kungsör.  Skall träna för det i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback